Inimese ja arvuti vaheline suhtlus, ergonoomika

Inimese ja arvuti vaheline suhtlus, teisiti sõnastades selle ergonoomika on igapäevane aspekt, millega kokku puutume. Mineviku aegadest on teada, et pikalt ekraani ees olemine mõjub silmadele väsitavalt, meie üks kõige tähtsamatest keha osadest maailma tunnetamisel ja veelgi tähtsam info talletamisel kuna arvuti taga olles talletame infot ikka enamasti silmadega infot. Kõik info tehnoloogiaga kokku puutuvad, ühel või teisel viisil talletavad infot visuaalselt. Õnneks tervislikust aspektist on arvuti ekraanid paremaks ja tervisele sõbralikumaks muutunud. Mainimata ei saa jätta asjaolu, et silmade kissitamine ehk pingutamine paremaks nägemiseks on siiski silmadele väsitav. Olgu see, kas arvuti, teleka taga olles või nuti seadet käes hoides. 

Veebis olemisel on pisut sõltuvalt kontekstist erinevad tähendused, kuid tuntum väljend on internetis olemine. Teada ka väljendina alam võrgus olemine (sise veeb).

Pean oluliseks, et veebis olemisel on tähtis veebist nähtavate elementide paigutus,  vähemalt asjaga kursis olevale näiteks navigatsiooni riba ja lehekülje paigutus. Mida ilusam ja silmale mitte ebakontrastne, seda parem. Arvestades, et olen õppinud enne ülikooli veebiarendust siis ala teadvuses kritiseerin siiski mõnda veebilehekülge nii kujunduse poolest, mis peab kasutajale olema mugav kui ka elementide paigutuse poolest.

Kasutaja kogemus aspektist (kasutatavus) on olnud positiivne kogemus veebis käies kiirelt üles leidmine endale vajalikuks infoks. Info on üld teada lingi all ja seejärel klikates sobivale lingile klikates kiirelt üles leitav, pole vaja ka veebilehte pikalt kerida. Üks tänapäeva veebiarendus kuldreeglitest, et maksimaalset kolme klickiga on kasutajal võimalik info leida, mis kasutajale vajalik on. Üllatuslik on telefonis veebis olles google mapsi kasutamine (poe vms) asukoha paremaks arusaamiseks.

Veebileht on silmale sobiva kujundusega ja ükski värv, ega element ei haara liigselt tähelepanu, vaid on taustaga sulanduv ja pole aja raiskamist pikale otsingule. Infot pole üle liia (fidelity üks osadest), mis oleks väsitav. Google otsingu mootorisse otsingu sõna sisestades on kiirelt lehekülg.

Veebipoodides on üldiselt mugavus reegel, et klient peaks jõudma maksimaalselt 3 klickiga enda otsitava tooteni.

Tänapäeva turundusega seoses on veebis palju reklaame, mis muutuvad tüütuks ja väsitavaks, eriti kui need tulevad veebilehel kohe esimesena kuvatavaks, lisaks ka hüpik aknad-negatiivne. Kiirelt on tulemas ütlemine "Oeh, jälle see reklaam" Ausalt tunnistades on parajaks ajaröövliks ja frustatiooni tekitajaks youtubes ilmuvad reklaamid, mida saab nö tasu makstes (Youtube premium pakett) vähemaks. Paratamatult tuleb tunnistada, et kuna youtube'i paketti eest ei maksa ja kaupmees maksab enda reklaami näitamise eest, mis on youtubele sissetulekuks, siis peaaegu ainus variant vabamaks hingamiseks on raha välja käija paketi eest. Kasutajale on ausalt öeldes see 10-30 sek reklaami mõneti igavikuna tunuduv. Teiseks asjaoluks, mida ei suuda mainimata jätta on veebis olev paigutus, mis ei tundu loogiline ja samuti silma häiriv.


Comments

Popular posts from this blog

Võrgu suhtluse eripärad

Andmeturve ja selle (kolm hädavajalikku komponenti) (Teema 14)

Teist moodi IT