Uue meedia mõjutus traditsioonilisele

Hetkeks selguse mõttes defineerida traditsiooniline meedia- viitab kõigele, mis toimub traditsiooniliste meediumikanalite kaudu, näiteks televiisor, raadio, ajaleht, ajakiri jne. Kui vaatate telereklaami või kuulate raadiot või loete ajakirja või ajalehte, kogete turundust traditsiooniliste meediumikanalite kaudu. (Maywoodcused  https://et.maywoodcuesd.org/difference-between-social-media-and-traditional-media-9854  17.02.22)


Uus meedia on mõjutusi toonud traditsioonilisele meediale alates meedia tarbimis viisidest kuniks suhtlusviisi ja mõjutamise kujundajana. Esimesed ajalehed rikastusid piltidega, fotograafia arendes muutusid pildid must-valgest värviliseks. Lisaks artikli tekstilisele sisule, mis oli positiivne kuna andis lugejale parema ettekujutluse, kellega või millega on/oli tegu. Televisiooni pilt oli samut algul must-valge graafikaga, arenedes nägi värvlist pilti, mis oli kombineeritud kolmest põhivärvist ekraani tehnoloogias. Raadio puhul oli, vaid saatejuhtide ja saates oselejate hääled (uudised, muusika, järjejutt, teadus saated). Interneti tulekuga muutusid aktiivseks jututoad, tänapäeval on lisandunud uudise portaali konto alt kommentaari lisamine uudisele. Uus meedia on ka suhtluse vanalt telefoni kaudu helistamise viinud rohkem sotsiaalmeedia platvormidele. Uue meedia mõju traditsioonilisele on eelkõige meedia tarbimisviiside digitaalseks muutmine, sest raadio, televisioon, televiisor, ajakirjad on endiselt alles.

Kõige negatiivsemana tooksin välja uue meedia puhul info rikkuse/üle külluse, kus manipulatsioon näiteks uudise lugemiseks ja müümiseks kasutatakse "click bait" meetodit, teiseks on pealkirjad petlikud.  Kolmandaks on vaja sortida hoolikalt. "Meedia suudab nii palju sopa ja pa..ka toota"- Ott Tänak mille tõttu on vajalik kriitline suhtumine nii artikklise kui ka allika kriitilisus ning viimaseks meedia tsensuur ehk teatud asutuste poolt kontrollitud sisu. Sotsiaalmeedia kaudu on võimalik levitada vale infot, mis kurvemal juhul võib psühholoogilise mõjutusena tõeks muutuda kui seda pidevalt korrutada, tabloidid on asendanud koomiksid ja on pilkavamad võrreldes varasemaga. Uue mõistena tänapäeval on "küberkiusamine" eesti keeles internetis kiusamine, mis halvimal juhul lõppeb psüholoogilise probleemiga ja enesetappuna. Majanduses suudab kaost luua Twitteri keskkonna säuts ja aktsia väärtus langeb tohutu kiirusega (Musk säuts krüptovaluuta kohta- "Elektri energia neelaja ja arvuti ressursi nõudja seda kaevandades.") Kui varasemalt välja hõigatud krüptovaluutaga Tesla ost tundus võimalik siis postitusega, see muutus. Enam siiski ei saanud krüptovaluutaga Teslat soetada. Samuti on info liikumise tõttu suur tähelepanu hajumine, mis on häiritud märguannete tõttu, mis viivad tähelepanu ära tava tegemistelt, mis jäävad suure tõenäosusega kõrvale.

Televisiooniga on tänapäeval arenenud kõnekeeli "Nuti telerid", mida saab interneti ühendada, mille kooslust nimetatakse IoT ehk asjade internetiks. IoT see eest, annab ebaturvalise ühenduse või nutikale sissetungijale võimaluse ühendada robot võrku ja kasutada seadet info sõjalisel eesmärgil. Lastevanematel on muidugi mugav võsuke teleri ette panna ja youtubest multikat vaatama panna ajaviiteks. Lisaks ka ise kas interneti kaudu või nutitelefoni kaudu saate/seriaali kuvada teleri ekraanile mugavamaks vaatamiseks.

Sildistamine ja infoga manipuleerimine läbi meedia ja selle tõttu tohutu maine kahju. Siin kohal on passlik välja tuua interneti reklaamid ja sotsiaalmeedia, mida kasutatakse poliitiliste eesmärkide saavutamiseks (USA presidendi valimised ja Clintoni meeskond) (Eesti rahvusrinhääling https://www.err.ee/1608499577/uurimine-clintoni-meeskond-maksis-trumpi-serveritesse-tungimise-eest 17.02.22)

Positiivse poolena saab välja tuua info kiire liikumise ja kättesaadavuse (sotsiaalmeedia) ning interneti avarus, kuhu on talletatud vanemad kirjalikud allikad (Interneti arhiiv https://archive.org/ 17.02.22). Välja arvatud veebi artikklite maksemüürid paberkandjatel ajalehtede vähenemise tõttu. Uue meedia kättesaadavuse tõttu on inimeste elu mugavaks ja mobiilseks muutunud (nutitelefon, sülearvuti, tahvelarvuti). Negatiivseid pooli on palju, kuid siiski kättesaadvuse tõttu, mida annavad nutiseadmed on ülekaalukas digitaalse meedia tarbimine. Kuna varundamine on ressursi nõudev, pole ime kui nt 5 aasta pärast pole algne artikkel või veebisait info jaoks kättesaamatu (pangad säilitavad kuni 10 aastat väljavõtteid).




Comments

Popular posts from this blog

Võrgu suhtluse eripärad

Andmeturve ja selle (kolm hädavajalikku komponenti) (Teema 14)

Teist moodi IT